Mira - 12 år

Mira i klasserommet

Mira har hatt økende vansker faglig og sosialt siden 3. klasse. I 5. klasse ble hun kartlagt i PPT og fikk diagnosen dysleksi. Tilrettelegging for lese og skrivevanskene gjorde at hun fungerte bedre på skolen, men lærer forteller at Mira likevel sliter med å jobbe med oppgaver, særlig dersom hun ikke forstår hensikten med det hun skal lære. Overganger og endringer i planer er utfordrende for Mira. Hun distraheres lett og blir svært plaget av enkelte lyder og støy. Gymtimene og musikktimene er spesielt krevende for henne.

Mira gymtime

Mira forteller at hun prøver å være med de andre jentene på skolen, men synes det er vanskelig å forstå hva de snakker om og ler av. Derfor later som om hun forstår og ler når de andre ler. Hun formidler at hun har lært mer om hvordan hun skal snakke med andre etter å ha sett serien «Friends» gjentatte ganger. I tillegg leser hun mange bøker om relasjoner mellom mennesker.

Mira sosiale situasjoner

Etter skolen er hun sliten og sitter for det meste alene på rommet sitt. Hun liker å game og er uvanlig dyktig på enkelte spill. Hun har venner blant de andre gamerne, selv om hun aldri har møtt dem fysisk. I samtale beskriver mor at hun kjenner seg igjen i Miras utfordringer. . 

Mira gamer

Mira ble født for tidlig, hadde en apgar-skåre på 5 etter fem minutter og pustevansker etter fødsel. Far hadde en ADHD-diagnose og døde i en trafikkulykke da Mira var fire år. I flere år ble Mira sine sosiale vansker tolket som en reaksjon på tapet av faren

Mira dysmatur

Utredning viser et evnenivå rundt gjennomsnittet, men lavere skåre på arbeidsminne og prosesseringshastighet. På bakgrunn av det som fremkommer i utredningen, blir Mira utredet videre for autismespektertilstand. Det konkluderes med at hun oppfyller kriteriene for denne diagnosen. Hun har også noen symptomer på ADHD, men det vurderes at det ikke er nok til å få diagnosen på nåværende tidspunkt. Hun trenger imidlertid tilrettelegging som for autisme og ADHD. 

Mor, Mira og andre instanser får grundig tilbakemelding om Miras utfordringer og styrker. Det opprettes ansvarsgruppe og hun får individuell plan. Mor får informasjon om støtteordninger. Mira og mor følges videre i BUP med psykoedukasjon og foreldreveiledning.